torsdag 13 december 2012

Lyxgris!

När det inte blir riktigt som tänkt... 

16.29 skulle tåget mot Stockholm rulla förbi här på stationen, planen var att pappa skulle gå från jobbet tidigare så att jag kunde ta bilen ner i lugn och ro och räcka över Congo till M på tåget. Men sen blev klockan 15.50 och ingen pappa i sikte, så jag ringde för att kolla vart han var någonstans - kvar på jobbet, i Borås. Med andra ord fick jag slänga den planen direkt. Hur gör man sen då? Hade det varit sommar kanske jag skulle gett mig på att cykla eller gå ner till stationen med honom, eller tagit bussen då förstås. Men bussen om vintern går lite som den vill och jag hade ingen större lust att missa tåget med två minuter.

Taxi! Jajjamän, djurtillåten taxi beställdes hit. Chauffören utbrast glatt "Åh, har du hund med dig!" när jag klev in. Himla liten hund måtte det varit i så fall med tanke på smådjurstransportens storlek. Jag förklarade att det var ett marsvin (lite stressad över att vi fortfarande stod kvar utanför mitt hus och inte börjat röra oss mot tåget ännu) och han insisterade på att få kika. Men Congo gömde sig väl i allt hö som jag stoppat ner, men studsade till lite när jag lyfte upp transporten i knäet. DÅ blev chauffören orolig, haha. "Släpp inte ut den!" Efter att jag bedyrat att marsvinet satt tryggt i buren frågade han "Är det en orm?". "Nej, det är som en kanin ungefär" och då var det lugnt och vi kunde åka, haha.

I god tid kom vi fram också och nu sitter Congo på tåget till Stockholm, en berest liten pojke är han. Hur många marsvin har åkt taxi liksom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar